Interview Houtwereld

Eppinga staat met een groot interview in de Houtwereld van maart. De Houtwereld is een vakblad voor houthandelaren en de houtindustrie. Hieronder het artikel:

‘Wij nemen iedereen serieus’

Eppinga Hout en Bouwmaterialen realiseert naast het bestaande bedrijf in Drachten de komende maanden een grote tweede loods. Deze is nodig om het steeds bredere assortiment de ruimte te geven die het verdient, zodat het bedrijf zich van andere aanbieders kan blijven onderscheiden.

Jan Eppinga is “al een beetje met pensioen” maar nog wel dagelijks een paar uur aanwezig in het bedrijf dat zijn vader oprichtte en hijzelf verder uitbouwde. Hij is nu samen met zijn zoon Sjoerd eigenaar van de onderneming die handelt in hout en bouwmaterialen. Die eerste productgroep maakt met zo’n 70 procent het grootste deel van de omzet uit, maar wie door de voorraadloodsen, winkel en showroom loopt ziet duidelijk dat er sprake is van een evenwichtig en ruim aanbod. Vier jaar geleden werd er vanuit het naastgelegen Ureterp verhuisd naar een nieuw en modern pand in Drachten. Toch is daar nu ook alweer de noodzaak ontstaan om bij te bouwen.  Begin februari werden de eerste voorbereidingen getroffen; eind april moet de nieuwe loods er staan. Naast de bestaande bedrijfshal van 6.200 vierkante meter komt een loods van 7.000 meter te staan. Het totale perceel zal straks 20.000 vierkante meter bedragen.

“We kiezen mede voor een tweede loods omdat we onze activiteiten in douglas flink willen uitbreiden. Dat is nog steeds een groeimarkt waar al veel in doen en graag verder in mee willen. Maar we kiezen ook voor die nieuwe hal omdat we al ons hout binnen willen zetten. Dat kan nu nog niet”, vertelt Sjoerd Eppinga. “Dan kunnen we een nog constantere kwaliteit hout bieden” Jan Eppinga: “Betere kwaliteit dus, want op het moment dat het hout naar de klant vertrekt ziet het er dan altijd gelikt uit. Daarom hebben we destijds de nieuwbouw zo ontworpen dat er geen zonlicht bij het hout kan, want dan blijft het veel mooier. We hebben dan ook heel weinig uitval.”

Die grote affiniteit met hout uit zich in een grote kennis van het materiaal in al zijn verschijningsvormen. Sjoerd Eppinga: “Met alle respect, maar in een bouwmarkt weten ze je vaak niet zoveel te vertellen over een houtsoort. Welke soort voor welke toepassing het meest geschikt is, maar ook wat de beperkingen zijn. Voor die kennis weten mensen ons goed te vinden, zowel de professionele als de particuliere klanten.” 

Als het hout dan uit Drachten vertrekt kan het in heel Nederland belanden. In de drie noordelijke provincies verzorgt Eppinga het transport zelf, daarbuiten wordt het uitbesteed. Ook in België doet het bedrijf zaken. Vader en zoon komen, op zoek naar handel, zelf ook graag buiten de deur. “Laatst zijn we in Frankrijk bij wat zagerijen gaan kijken. Dan zoek je toch naar koopjes die tegelijk een beetje speciaal zijn. Daar zie ik dan handel in, en ter plekke maken we een prijs. Leuk om te doen.” Ze zijn altijd wel met partijhandel bezig, zegt Sjoerd, “maar het moet wel courante handel zijn. Geen rotzooi of restpartijen. Het moet wel in ons programma passen, want we willen het weer kunnen verkopen. Ik schat dat we zo’n 80 procent van ons hout zelf importeren, al blijft het bezoeken van leveranciers doorgaans beperkt tot landen als Frankrijk en Denemarken.”

Dat programma bestaat naast de bouwmaterialen uit vuren, kozijnhout, geïmpregneerd hout, western red cedar en hardhout voor de grond-, wegen- en waterbouw. Ook in gevelbekleding wordt het aanbod in rap tempo uitgebreid. Marketingmanager Tymen Boon licht toe: “Het begon met vijf houtsoorten en vier verschillende systemen en profielen, nu is het aanbod al uitgebreid tot 120 mogelijkheden en dat groeit nog steeds. Van elke optie maken we een voorbeeldpaneel, iets dat mensen kunnen bekijken en aanraken. Het komt net als al het andere ook op onze website te staan. De nieuwe site ging in augustus vorig jaar online en sindsdien zijn we druk bezig om al onze producten op de website te zetten, met een mooie foto en goede informatie erbij.”karretje lenen

Eppinga.nl is niet primair bedoeld voor de verkoop, het is in eerste instantie een online etalage voor de producten en de expertise van het Drachtster bedrijf. “In veel gevallen zijn het geen producten, volumes en bedragen die je even in een webshop koopt en afrekent. Maar men ziet wel wat we in huis hebben. En de reden dat er nog maar een deel van ons assortiment online staat is dat we alles zorgvuldig willen beschrijven. Zodat mensen niet alleen zien wat we verkopen, maar dat we ook weten waar we het over hebben”, aldus Boon. Sjoerd Eppinga: “De webshop is een extra verkoopkanaal, maar vergroot vooral onze vindbaarheid: mensen zien onze site, vinden wat ze zoeken en vervolgens zoeken ze contact of komen ze langs.”

De onderneming voelde heus wel dat er jarenlang een crisis woedde. Maar nieuwbouw en verhuizing terwijl de markt zijn bodem bereikte, en enkele jaren later flink bijbouwen, zijn toch zaken die duiden op een gezond en groeiend bedrijf. Volgens Sjoerd Eppinga kwam dat mede doordat de wat kleindere bedrijven die vooral klant bij hen zijn, minder last van de recessie hadden. “En wij nemen iedereen serieus. Dat is niet overal zo.” Vader Jan vult aan. “Veel houthandels kennen de particuliere en agrarische markt niet en willen er ook niet veel mee van doen hebben. Wij juist wel. Wij beleveren iedereen, al betaalt de particulier uiteraard een andere prijs dan de aannemer.” Een derde sterk punt is de grote voorraad, stelt Sjoerd. “Veel houthandels bouwden hun voorraden af, wij hebben dat juist uitgebreid. Daardoor kunnen we altijd snel uit voorraad leveren.”

Online aanwezigheid, nieuwbouw en bijbouw, iedereen serieus nemen, altijd alles kunnen leveren: het zijn deze zaken die de vindbaarheid en herkenbaarheid van Eppinga helpen vergroten. “De grote ketens en houthandels zijn hun voorraden in de filialen gaan afbouwen. Wij zijn een beetje in dat gat gesprongen en daar profiteren we van”, stelt Jan Eppinga. Onderscheidend zijn moet ook wel, want concurrentie is er genoeg. “Maar we trekken ons er niet al te veel van aan, we doen de dingen uiteindelijk toch op onze eigen manier”, aldus Sjoerd Eppinga. Tymen Boon: “Het gaat er uiteindelijk om dat mensen hier naartoe komen, zodat ze met eigen ogen zien wat we hier allemaal hebben liggen, wat we er van weten en wat we er mee kunnen doen.”Douglas planken geschaafd 26mm assortiment

En dat wordt steeds meer, vertelt Jan Eppinga. “Zo kunnen we van alles uit zware balken zagen, bijvoorbeeld uit douglas van 30 bij 30 centimeter. In onze zetterij maken we damwandhulpstukken op maat. En we zijn bezig met een droogkamer, zodat we het door ons gezaagde douglas verder kunnen terugdrogen. Daarna kunnen we het dan schaven en er rabatdelen en andere producten van maken. We hebben zelf de machines staan om dat te doen en weer wat toegevoegde waarde te creëeren. Het kan best zijn dat het niets wordt met dat drogen, maar het laat wel zien dat we altijd bezig zijn met nieuwe dingen die iets toevoegen aan wat we al doen.” 

De laatste jaren is Eppinga Hout en Bouwmaterialen geleidelijk blijven groeien. De mensen die nodig waren om dat in te vullen waren bijvoorbeeld voormalige stagiairs of medewerkers van een concurrent die ophield te bestaan. De ambitie is niet per se om sterk te groeien, wel om actief bezig te blijven, te zoeken naar nieuwe producten en oplossingen om aan het assortiment toe te voegen. Dat kan straks met de nieuwe loods, en wellicht ook met de nog aan te schaffen droogkamer. Vooruitkijken is en blijft lastig, geeft Sjoerd Eppinga aan. “Achteraf bezien was het een heel goed idee om naar deze nieuwe locatie te verhuizen. Van een product weet je pas na een tijdje of het wat wordt. Maar we weten waar we sterk in zijn, en daarmee zorgen we voor toegevoegde waarde.” Jan Eppinga geeft een voorbeeld: “Nu zijn we nog een soort specialist in Douglas. Die markt groeit echter snel. Daarom richten we ons nu ook op het aanbieden van Douglas in grote maten, zodat we in die groeimarkt toch specialistisch kunnen zijn.”

Reageren is uitgeschakeld